-
24.10.2009, 00:29 #1
Английская национальная опера. English National Opera www.eno.org/operaguide
Photo Recap: ENO's Turandot Evokes Halloween in Chinatown
By Frank Cadenhead
23 Oct 2009

Kirsten Blanck. Рhoto by Catherine Ashmore
Too much spice or was it just right? A brash new English National Opera production of Turandot has moved the setting from an imperial palace to a Chinese restaurant. Frank Cadenhead discusses Rupert Goold's new take on the Puccini classic.
**
John Berry, artistic director of ENO has promised to “take a fresh look at core classics” and unwraps Multi-award winning theater director Rupert Goold’s alternative take on the composer’s last opera. While scandalizing some and earning mixed reviews, this production, for all its whimsy, has much to say.
The chorus has morphed into the diners in the popular restaurant. It might have been Halloween night; Elvis impersonators, a preening socialite, a NYPD cop, a rabbi, a nun, a cross-dressing Liza Minnelli and a golf pro are just part of the crowd. Ping, Pang and Pong are menacing chefs, wielding their chopping knives. Danger is also behind the swinging doors to the kitchen, where the earlier suitor to Turandot was executed with a splash of blood on the window. When the “ice princess” makes her appearance in the First Act, an ice sculpture is wheeled through those doors instead.
A little girl in a wedding dress sitting on the sculpture’s cart. She appears often as the innocent lost soul of Turandot. Another character not in the script is the silent figure who could be the composer. As the play unfolds he watches and takes notes. In the last act, as the chorus leaves the stage after pleading for mercy one of them pulls the notebook from his hands and throws it down. Puccini died before finishing the opera and it is at this moment the music of composer Franco Alfano begins. After a few moments a dancer with a pig snout takes the book and starts to scribble. Poor Alfano’s banal music has likely never been similarly critiqued from the stage.
The first scene in Act II has Ping, Pang and Pong on a fire escape outside the restaurant, taking their smoking break and reminiscing about their homes in the country. The third act moves to the kitchen, dominated by a huge stove in the center. On the walls are the heads of the previous suitors and the blackened bodies of the last few are hanging upside down like so much Peking Duck. It does serve to highlight the rather pathological mind of the princess who finally appears wearing a wedding dress but still looking like a fearsome warrior.
The music director of the ENO, Edward Gardner, led an inspired orchestra and chorus with uncommon musical thrust. The music is delivered regally for those Puccini purists who kept their eyes closed to avoiding the dramatics on stage. Powerhouse German soprano Kirsten Blanck struggled only slightly with the high-flying role of Turandot and Gwyn Hughes Jones was a reliable and at times touching Calaf. The rest of the cast was impressive, particularly Amanda Echalaz as Liu and James Creswell as Timur. If you can get beyond tradition, this staging offers colorful stage pictures and often illuminates the opera’s complex, often frustrating message. The packed house the second night, October 18, seemed to be having a grand time.
The English National Opera has fourteen performances of Turandot through December 12. At the same time two classic productions are returning: Jonathan Miller production of Verdi’s Rigoletto and David McVicar’s chilling staging of Benjamin Britten’s Turn of the Screw with the inimitable Charles Mackerras in the pit.
The season program is online, with videos and musical samples, at .
* * * * * * * *
All photos by Catherine Ashmore.









Re: Английская национальная опера. English National Opera www.eno.org/operaguide
"Дон Жуан" Моцарта в Английской национальной опере оказался банальным насильником
время публикации: 29 ноября 2010 г., 18:34
последнее обновление: 29 ноября 2010 г., 18:47
Новая постановка оперы Моцарта "Дон Жуан" в Английской национальной опере повергла в настоящий шок привычную ко многому лондонскую театральную публику, сообщает со ссылкой на газету . По мнению постановщиков спектакля, легендарный герой-любовник был всего лишь банальным насильником.
На сцене оперы происходят два изнасилования. В одном из случаев насилия жертва подвергается нападению сразу нескольких мужчин, лица которых скрыты масками, а торсы – туниками с изображением Иисуса Христа.
По мнению большинства театральных критиков, за шокирующей смелостью постановки кроется сухой коммерческий расчет. Как сообщает газета, публика младше 44 лет составляет 30% аудитории Английской национальной оперы. Продюсеры всего лишь хотели потрафить своим зрителям.
Художественный руководитель национальной оперы Джон Бери стал на защиту постановщика Руфуса Норриса. "Мы считаем, что опера должна сохранять актуальность, постоянно держать руку на пульсе. Именно такова постановка Норриса, которая была тепло встречена публикой", - заявил он в интервью .
Оливер Конди, директор влиятельного журнала Music, напоминает, что опера повествует о мужчине, который отвратительно относился к женщинам: "Не стоит предлагать зрителям облагороженную версию сюжета. Но в опере обычно только намекают на изнасилования. Демонстрируя их, постановщики, пожалуй, перегнули палку".
Будьте вежливы с людьми во время вашего восхождения по лестнице - вы можете снова встретиться с ними, когда будете спускаться.
Re: Английская национальная опера. English National Opera www.eno.org/operaguide
"Дон Жуан" в Англии: публика в шоке
Дата публикации: 20:33 30/11/2010
Источник: "Ореанда-Новости"
Город: Лондон
Новая постановка оперы Моцарта "Дон Жуан" в Английской национальной опере повергла в настоящий шок привычную ко многому лондонскую театральную публику.
По мнению постановщиков спектакля, легендарный герой-любовник был всего лишь банальным насильником. На сцене оперы происходят два изнасилования. В одном из случаев насилия жертва подвергается нападению сразу нескольких мужчин, лица которых скрыты масками, а торсы - туниками с изображением Иисуса Христа.
По мнению большинства театральных критиков, за шокирующей смелостью постановки кроется сухой коммерческий расчёт. Публика младше 44 лет составляет 30% аудитории Английской национальной оперы. Продюсеры всего лишь хотели потрафить своим зрителям, сообщают newsru.com.
Оливер Конди, директор влиятельного журнала Music, напоминает, что опера повествует о мужчине, который отвратительно относился к женщинам: "Не стоит предлагать зрителям облагороженную версию сюжета. Но в опере обычно только намекают на изнасилования. Демонстрируя их, постановщики, пожалуй, перегнули палку".
Тэги:
Будьте вежливы с людьми во время вашего восхождения по лестнице - вы можете снова встретиться с ними, когда будете спускаться.
Похожие темы
-
Латвийская национальная опера
от femmina в разделе Опера и вокал / Музыкальный театрОтветов: 270Последнее сообщение: 03.07.2025, 02:34 -
Эстонская национальная опера (Таллин, Эстония)
от femmina в разделе Опера и вокал / Музыкальный театрОтветов: 6Последнее сообщение: 24.06.2020, 23:11 -
English National Opera
от femmina в разделе Опера и вокал / Музыкальный театрОтветов: 0Последнее сообщение: 03.09.2009, 23:44 -
WASHINGTON NATIONAL OPERA http://www.dc-opera.org/
от femmina в разделе Опера и вокал / Музыкальный театрОтветов: 0Последнее сообщение: 25.08.2009, 22:47 -
Opera National de Paris. Palais Garnier
от femmina в разделе Опера и вокал / Музыкальный театрОтветов: 0Последнее сообщение: 20.02.2009, 00:39




Ответить с цитированием
время публикации: 29 ноября 2010 г., 18:34 

Социальные закладки