Показано с 1 по 4 из 4

Тема: Говорят, Леон Фляйшер вернулся

              
  1. #1
    гонщик Аватар для беглец с ноева ковчега
    Регистрация
    25.09.2002
    Адрес
    Сан-Паулу
    Возраст
    49
    Сообщений
    3,830
    Записей в дневнике
    1

    По умолчанию Говорят, Леон Фляйшер вернулся

    Ознаменовав свое возвращение сольником в Карнеги в прошлую пятницу.
    Кто-нить что-нить слышал?

  • #2
    РУСОФОБ(с)Predlogoff Аватар для Walter Boot Legge
    Регистрация
    27.03.2003
    Сообщений
    6,784
    Записей в дневнике
    34

    По умолчанию Re: Говорят Леон Фляйшер вернулся

    Цитата Сообщение от Hamelin
    Ознаменовав свое возвращение сольником в Карнеги в прошлую пятницу.
    Кто-нить что-нить слышал?
    Вот "репортаж" свидетеля события (из зала). Следовало бы сократить текст за счет репортажных отступлений, но не хотелось лишать удовольствия тех кто любит рубрику "около спорта"
    (apropo: в последующем посте автор признался что он давно разочаровался в Шуберте как композиторе и вообще считает последнюю сонату Шуберта overrated.... в чем был поддержан рядом своих (американских) товарищей - NB. все они занимаются музыкой профессионально, а некоторые уже в летах! )
    Цитирую по Great Pianists yahoo group.

    Цитата Сообщение от Jasper
    Leon Fleisher, Piano

    BACH "Sheep May Safely Graze" from Cantata No. 208 (arr. Egon Petri)
    KOSTON Messages I
    PERLE Musical Offerings for Left Hand Alone
    KIRCHNER Music for Left Hand
    SESSIONS From My Diary
    BACH Chaconne in D minor from Violin Partita No. 2, BWV 1004 (arr.
    for piano left hand by Johannes Brahms)
    SCHUBERT Sonata in B-flat Major, D.960
    ================================================== =
    If anyone has the opportunity to hear Leon Fleisher in recital, I
    suggest unequivocally: Be sure not to miss him. This was
    astonishing playing all the way through, including what I feel was
    THE definitive performance of the great Schubert B-flat Sonata. Mr.
    Fleisher played a georgeous Hamburg Steinway of bright round and
    transparent tone -- perfectly suited to the program and the
    performer's very clear and nuanced soundscape.

    The Halloween recital got underway with most of the audience
    outfitted in holiday costumes. The program began with the Sheep May
    Safely Graze. But little did anyone suspect that there was a wolf
    lurking in Row N less than 100 feet away! My Significant Other came
    as Red Riding Hood. In the First Tier above, I could see two music-
    lovers done up as Catwoman and Batwoman (or was it the other
    way 'round?) Many throughout the hall were costumed as aging NY
    intellectuals, paunchy pianophiles and punkish conservatory
    students. A few had the wit to show up as overdressed NY business
    types with lifelike masks of mid-recital ennui and ingeneous coughing
    and program rustling devices. Eager anticipation.

    The 2-hand Bach-Petri transcription unfolded with an altogether
    unique clarity of tone and texture. This may have been the smallest
    piano tone I have ever heard sustained throughout a performance, but
    within this quiet space, Fleisher produced a multilayered array of
    voicing and texture that gave the uncanny impression of a small
    ensemble of quietly bowed strings rather than a piano sound. He
    filled the Hall with the melody sustained in a whisper. I have never
    before heard nor could I have imagined anything like the captivating
    effect of this sound on this magnificent instrument. I was
    awestruck.

    There followed an extended set of contemporary works that the
    Philistines on these Yahoo groups would call 'atonal.' These were
    for the most part also on the quiet and intimate side, particularly
    the very expressive and compelling work by Dina Koston, a composer
    whose work I'd not previously heard. At the end of this
    introspective work Mr. Fleisher gestured to the hall for the composer
    to rise to the applause. Only those of us seated nearby seemed to
    identify the striking but diminutive and reticent-looking woman who
    half-rose from her seat and looked around the hall. Sort of in
    keeping with the scope of her fine work. This is a piece worth
    seeking out and playing. I don't know whether it is published.
    The other new works were somewhat more extroverted, with the usual
    quasi-expressionist hijinks from Leon Kirchner and some spicy stuff
    in Roger Sessions' work. Composer George Perle, looking spry at 89
    yrs old was on hand to take a bow. Way to go, George! I deeply
    respect Mr. Fleisher for presenting these lush and accessible recent
    works to a mainstream classical audience in this fashion. Fleisher's
    playing was so heartfelt, communicative, and expressive that I think
    these were all big hits with the happy holiday crowd.

    Mr. Fleisher has recorded the Bach-Brahms Chaconne for linke Hand.
    It looks like a bitch to play. Quite a fine performance -- Brahms
    treatment is much more faithful to Bach's string writing than
    Busoni's transcription. I was once again drawn into the music by Mr.
    Fleisher's extraordinary delineation and extension of line and
    structure in this piece. It was all the more remarkable to realize
    afterwards that this was mostly a single note texture performed on
    the piano. I recall many years ago hearing Henryk Szeryng perform
    this piece in recital and having the sense that he was projecting the
    music so vividly that I was not aware of the mediation of sound. I
    don't know if this makes sense to anyone else, but at any rate I had
    that same experience last evening with Fleisher's reading of the
    Brahms transcription. I will seek out his CD recording of this piece.

    Intermission followed, and it proved to be uneventful except for the
    medics wheeling one gent out of the upper deck on life support,
    victim of an apparent Halloween Heart Attack. I mention this only
    because he seemed to be doing OK and was giving the "thumbs up" to
    the piano fans in the lobby as he was rolled out the front door.
    Good luck, sir.

    Back to the music, this was, as I said a sublime transcendent
    performance of the Schubert. I kept my eyes shut for the first two
    movements concentrating on the incredibly intimate and nuanced
    textures of Fleisher's playing. The slow movement was the most bleak
    and minimal expression of this powerful music. Before the concert I
    had remarked to Red Riding Hood that the last two movements of this
    work seemed like a letdown to me after the first two. My mistake.
    In Fleisher's hands there was a world of animation, tension and
    invention in them, restoring our balance from the introspection of
    the first two movements. In the Scherzo, the three-note figure was
    set out sharply in relief so that it took on a propulsive character
    that drove the whole movement. (This Scherzo-ness was a quality
    that I found missing in Kissin's reading of the work last year.) In
    the fourth movement, Mr. Fleisher found inner tonal shadings in the
    piano figurations that illuminated and unified the thematic material
    in a fresh and spontaneous manner.

    The hall erupted standing in cheers whistles and bravos at the
    conclusion. Mr. Fleisher appeared touched, and in lieu of encores he
    strode out to the front of the stage with a giant basket of Halloween
    candy which he distributed to the happy fans.

    Absolutely a stunning magnificent evening. It appeared that it might
    have been filmed, as the little peep-holes were all open around the
    stage. I certainly hope so. This was an evening for posterity. And
    you know Jasper is as jaded and insane an Urbanite as they come. Do
    not miss the opportunity to hear Fleisher. He is the heir to the
    line back through Schnabel and Leschititzky to Beethoven himself.

  • #3
    Ёжик с модератором Аватар для Vic
    Регистрация
    25.09.2004
    Адрес
    Ежиная поляна
    Возраст
    51
    Сообщений
    9,280
    Записей в дневнике
    20

    По умолчанию Фильм

    Фильм о Леоне Фляйшере "Две руки".

    Leon Fleisher, уважаемый пианист, который десятилетиями боролся и наконец преодолел недуг, который травмировал его правую руку, был объявлен в числе получателей награды Kennedy Center Honors в 2007. В 2007 году награды получат пять деятелей американской культуры - Fleisher, комедийный актер Steve Martin, поп дива Diana Ross, режиссер Martin Scorcese и сочинитель песен Brian Wilson из группы Beach Boys. Награждение пройдет 1 декабря. Вручать награды будет Госсекретарь США Кондолиза Райз. На следующий вечер в честь лауреатов в Kennedy Center Opera House будет дан гала-концерт. Запись мероприятия проведет телекомпания CBS-TV. Телевизионная трансляция события пройдет в прайм-тайме 26 декабря.


    "Мое сердце остановилось, когда я услышал о награде", - сказал Fleisher (на фото) в интервью The Washington Post. "Я получал награды от французского правительства и многих учреждений, но признание со стороны собственной страны – это нечто особенное». Сейчас Fleisher’у 79, а когда-то он 16-летним юношей дебютировал в Карнеги Холл вместе с оркестром New York Philharmonic, затем в Брюсселе победил в конкурсе Queen Elisabeth Competition в 1952. Он очень быстро завоевал статус пианиста, почитаемого во всем мире, и активно выступал и записывался в 1950-начале 1960 годов. В 1965 году, когда музыканту не было и 40 лет, у него развился необычный и болезненный паралич правой руки. Он не однократно пытался вернуться к игре двумя руками, но тщетно. И в конце 20 века Fleisher был ведущим исполнителем репертуара левой рукой и признанным учителем. Наконец, в начале 200 года, ему поставили диагноз фокальная (очаговая) дистония, неврологическое заболевание. Botox-терапия и глубокий массаж кисти позволили ему вернуться к игре двумя руками. Его жизнь и карьера получили широкое освещение во всем мире, как пример триумфа над несчастьем. 17-минутный документальный фильм о выздоровлении Fleisher “Two Hands’ (Две руки)" был номинирован на приз американской Киноакадемии в прошлом году. Награды Kennedy Center Honors, основанного в 1978 году, обычно присуждаются деятелям искусства, внесшим вклад в развитие американской культуры.

    Тут
    Книга "Макс Регер. Работа вместо жизни"
    ***
    Сайт Елены Сорокиной и Александра Бахчиева

    ***
    Ой, цветёт калина в поле у ручья! Что-то молодое полюбила я...
    ***
    Es gibt nur drei Sorten von Pianisten...

  • #4
    Ёжик с модератором Аватар для Vic
    Регистрация
    25.09.2004
    Адрес
    Ежиная поляна
    Возраст
    51
    Сообщений
    9,280
    Записей в дневнике
    20

    По умолчанию Диск "Две руки"

    Собственно диск "Две руки" ("Two Hands"). На форуме название диска запрятано в "Отчёт ЕАС".
    Книга "Макс Регер. Работа вместо жизни"
    ***
    Сайт Елены Сорокиной и Александра Бахчиева

    ***
    Ой, цветёт калина в поле у ручья! Что-то молодое полюбила я...
    ***
    Es gibt nur drei Sorten von Pianisten...

  • Похожие темы

    1. Леон Бёльманн
      от Prince William в разделе Ноты для органа. Литература об органе.
      Ответов: 0
      Последнее сообщение: 21.05.2012, 20:50
    2. Венгеров вернулся или не вернулся?
      от andreyviola в разделе Исполнители-солисты
      Ответов: 3
      Последнее сообщение: 07.11.2011, 22:43
    3. Ответов: 5
      Последнее сообщение: 18.02.2011, 22:19
    4. Некоторые говорят Штраус?
      от StarscreamD в разделе Помогите опознать мелодию
      Ответов: 1
      Последнее сообщение: 08.04.2010, 21:50
    5. O чём не говорят джентльмены..
      от RU в разделе Беседка
      Ответов: 8
      Последнее сообщение: 12.10.2007, 10:46

    Социальные закладки

    Социальные закладки

    Ваши права

    • Вы не можете создавать новые темы
    • Вы не можете отвечать в темах
    • Вы не можете прикреплять вложения
    • Вы не можете редактировать свои сообщения
    •  
    Яндекс.Метрика Rambler's Top100